Empezando por la Responsabilidad Social Individual (¿qué puedo hacer y como puedo contribuir personalmente?) y siguiendo por la RespSoc de las Empresas, los Inversores y la Educación.
Te propongo el Desing Thinking desarrollado por IDEO y Standford, la teoría de la U desarrollada en el MIT, la Indagación Apreciativa y muchas otras
La teoría de la U se basa en la búsqueda de la transformación, ya sea social, económica o científica, a partir del cambio en la forma en que encaramos las situaciones. Se trata de abrir la mente y los sentidos desde la parte más profunda, para desde allí comenzar los procesos de inspiración y creación colectiva. (http://www.presencing.com/presencing-theoryu/)
Este vídeo describe cómo se logró aplicar en una comunidad en India:
El Design Thinking es un proceso formal de siete pasos: define, research, ideate, prototype, choose, implement, and learn.El d.school de Standford propone el siguiente modelo para aplicar el Design Thinking a problemas sociales (pinche en el siguiente vinculo para leer el modelo here.) El siguiente artículo describe el uso de Design Thinking para la innovación social: Link to article
http://www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit/
http://www.pon.harvard.edu/category/courses-and-training/harvard-negotiation-institute-5-day/
There are a number of interesting values based leadership models; among them, there is one I like a lot: The Social Change Model (SCM).
The SCM is an approach to leadership development focused on the process of enacting social change from multiple perspectives. The Model approaches leadership as a purposeful, collaborative, values-based process that results in positive social change. It was built upon the following assumptions:
The Model is sometimes called the 7Cs for Change because it espouses seven values of leadership that occur on three dimensions with the goal of positive social change. Each dimension interacts with one another as shown below.
The individual dimension consists of the values: consciousness of self, congruence, and commitment.
The group dimensions consists of the values: common purpose, collaboration, and controversy with civility.
Finally, the societal/community dimensionconsists of the value of citizenship. All of the values contribute to the ultimate goal of change.
You can find a more detailed description of the chart in the following link: 7Cs Chart.pdf